Blog

Wat is nou gezond?

gezond-eten

Gezond eten is niet eenduidig, en gezondheid al helemaal niet. Ten eerste zijn er veel verschillende meningen over wat nou gezond eten is. En ten tweede heb je verschillende gradaties van gezond, in deze wereld is gezond eten eigenlijk meer een soort stappenplan dan een doel op zich. Zo kun je gezond eten onderverdelen in: gezond, gezonder, gezondst. En zelfs deze laatste is twijfelachtig, want stel dat je supergezond eet, ben je dan op je gezondst? Heb je dan optimale gezondheid?

Niet zonder meer… je kan nog zo gezond eten, maar als je op andere manieren veel ongezonde stoffen binnen krijgt, bijvoorbeeld via cosmetica en verzorgingsproducten, niet biologische voeding of medicijnen, is jouw lichaam niet optimaal gezond. Ook als je bijvoorbeeld heel veel stress ervaart, drukt dit op je lichaam en je imuunsysteem. Maar om het even bij het onderwerp voeding te houden: welke stappen zet je op weg naar gezondst, en dus jouw optimale gezondheid*.

* optimale gezondheid: is wanneer jouw lichaam, binnen de bestaande grenzen, het maximaal haalbare heeft bereikt qua gezondheid.

Wanneer eet je gezond?

Over één ding zijn we het qua gezond eten allemaal eens; zoveel mogelijk groenten eten in alle kleuren, geuren, soorten en maten. Daarnaast is het belangrijk om met pure producten te werken, en weg te bewegen van bewerkt voedsel, en in het bijzonder geraffineerde suiker, geraffineerde koolhydraten en gefrituurd eten. De rode draad is, voor iedereen die gezonder wil eten: eten uit de natuur. De simpele afweging is hierin: heeft het meer dan 5 á 6 ingrediënten? Wees dan kritisch.

Eet je nog onvoldoende groenten, veel bewerkte producten, geraffineerde suiker en/of gefrituurde producten? Dan zijn dit de eerste stappen op weg naar gezond.

Wanneer eet je gezonder?

De volgende stap die je kan zetten is het verminderen van je geraffineerde koolhydraten. In het standaard Westerse voedingspatroon eten we gemiddeld 150-250 gram koolhydraten per dag, veel meer dan we nodig hebben! Ik geloof voor een goede gezondheid enorm in een vorm van koolhydraatbeperking, dit hoeft als je hier geen behoefte aan hebt of geen specifieke gezondheidsdoelen hebt, totaal niet strikt te zijn, maar je er bewust van zijn en wat minderen is ontzettend belangrijk. Hierin zijn verschillende mogelijkheden. Even een toelichting:

Je hebt ruwweg 4 te onderscheiden groepen in koolhydraatbeperking:
Strikt ketogeen = < 25 gram koolhydraten
Koolhydraatarm = < 50 gram koolhydraten
Koolhydraatbeperkt = < 100 gram koolhydraten
Paleo = zonder specifieke restrictie, maar wel met een beperking op producten, vaak ook geen zuivel.
De producten die je het beste kan vermijden: tarwe/graan, rijst, pasta, aardappelen en alle vormen van suiker.

En let wel op je vetten: noten en zaden, goede vis, olijf- of kokosolie. Je vetten eet je verzadigd & (deels) dierlijk, je mijdt de meeste bewerkte plantaardige vetten, vooral soja, koolzaad, raapzaad. Dit is nog zo’n enorm belangrijke stap naar gezondst. Omdat dit helaas nog steeds een omstreden onderwerp is, mocht je hier meer informatie over willen hebben, laat gerust een bericht achter. Mocht je vraag gevoelig liggen mag je altijd een persoonlijk bericht sturen.

Wanneer eet je gezondst?

Je eet gezondst als je hebt gevonden wat werkt voor jou, want optimale gezondheid is iets heel persoonlijks. Het is in ieder geval belangrijk om naar je voedingsstoffen te kijken, en te zorgen dat je een breed scala aan vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen krijgt. Laat je iets weg in je voeding, bijvoorbeeld vlees en vis, zorg dan dat je de in deze groep aanwezige voedingsstoffen opvangt met een waardige vervanging, eventueel een supplement.

Gezondheid gaat mijlen verder dan de afwezigheid van ziekte, niet ziek zijn is niet hetzelfde als gezond zijn. Leven gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit: hoe je in het leven staat en wat je er uit kan halen, hoe je je voelt van dag tot dag en of je kan genieten van het leven dat jou gegeven is. Kwaliteit van leven is voor jou het maximale uit je leven kunnen halen, en gezondheid is de sleutel naar kwaliteit van leven.

Hoe optimale gezondheid voelt?

  • Je voelt je fit
  • Je hebt bakken met energie
  • Je ervaart een fysieke en mentale rust en je hoofd is helder
  • Je hebt weinig stress
  • Je bent vrolijk en optimistisch
  • Je imuunsysteem kan alle aanvallen van buitenaf prima verwerken, en bent simpelweg nooit meer ziek (chronische ziektes uitgezonderd….)
  • Je hebt een goed dag en nachtritme
  • Je voelt je gelukkig, de gelukshormonen werken ook zelfs beschermend voor het hart!

Gezondst betekent niet, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, dat je jezelf vast moet zetten in “alles moet gezond zijn” of heel streng voor jezelf moet zijn. Het is vooral belangrijk dat je basis gezond is, je (zoveel mogelijk) ervaart wat hierboven wordt beschreven. En je gunt jezelf, als je daar behoefte aan hebt, ook iets minder gezonds.

Hierin is het advies om lief voor jezelf te zijn, en jezelf niet te straffen met wat niet gelukt is, of in jouw ogen niet goed genoeg is. Ik ben er heilig van overtuigd dat de stress die je hiermee ervaart, minder gezond is voor je, dan de ‘guilty pleasure’ die je zojuist hebt gegeten…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

logo greentwist
EET JEZELF GEZOND!

Met de online kookcursussen van GreenTwist leer jij in no time heerlijk en gezond koken

AAN DE SLAG